Poradniki

Anatomia produktu. Levi’s 501

20 maja mija kolejna rocznica opatentowania wynalazku Levi Straussa i Jacoba Davisa. Dżinsy Levi’s z pięcioma kieszeniami powstały w 1873 roku, a nazwę 501 przyjęły w 1890 (wcześniejsza nazwa to po prostu XX). Mimo wielu zmian na przestrzeni dziejów, pozostają do dziś pierwszym i najdłużej produkowanym modelem spodni uszytych z denimu. Początkowo posiadające z tyłu specjalny pas do zaciągania nadmiaru materiału (z racji wysokiego stanu w pierwszych modelach), z czasem przybrały dzisiejszą formę. Niektóre rozwiązania – jak zamek w rozporku – pojawiały się i znikały w kolejnych wersjach. Tymczasem zmiany technologiczne – jak proces kurczenia tkaniny, tak, aby produkt nie zmieniał rozmiaru w trakcie prania – na zawsze odmieniły nasze myślenie o dżinsie.

1. Szlufki podtrzymujące pasek nie pojawiły się w tym modelu od razu. Początkowo w ich miejscu znajdowały się popularne w tym czasie guziki na szelki. Pierwsze użycie szlufek w tym modelu datuje się na 1922 rok.

2. Rozporek zapinany na metalowe guziki, z czasem został zastąpiony przez zamek, który przyspiesza proces zakładania spodni. Zależnie od aktualnej mody nabijane guziki występują na zmianę z suwakiem.

3. Charakterystyczna piąta kieszeń, niegdyś służyła jako wygodne miejsce na ukrycie zegarka na łańcuszku. Dziś nazywana jest kieszenią na prezerwatywę, do czego – w słynnej kampanii reklamowej z 1995 roku – przyczynił się sam producent.

4. To Jacob Davis wpadł na pomysł nitów, które pozwoliły na wzmocnienie materiału metalowymi łączeniami. Był to o tyle ważne rozwiązanie, że dżinsy początkowo służyły głównie, jako ubranie robocze śmiałków, którzy poszukiwali swojego szczęścia na Dzikim Zachodzie.

5. Charakterystyczna skórzana metka (dziś z oszczędności zastępowana czasami sztuczną skórą) nie zmieniła się do dziś. Logo, na którym dwa konie bezskutecznie próbują rozerwać parę spodni Levi’s, miało w obrazowy sposób reklamować ich wytrzymałość.

6. Konstrukcja z wszytym z tyłu karczkiem jest znakiem rozpoznawczym tego modelu. Po rozłożeniu na płasko widzimy jak nogawki rozchodzą się na boki. Taki fason miał gwarantować wygodę podczas prac i jazdy konnej.

7. Czerwona metka pojawiła się dopiero w 1936 roku, w celu odróżnienia produktów Levi’s od ich konkurencji. Dziś nie wyobrażamy sobie bez tego spodni tej marki.

8. Przeszycia na kieszeniach tylko raz i to nie całkowicie, zniknęły z tylnych kieszeni modelu 501. Stało się tak w trakcie II Wojny Światowej, a powody były czysto oszczędnościowe. Był to, bowiem czas zorientowania całego przemysłu na zapotrzebowanie dla wojska. Dlatego, by nie marnować nici na zbędny ozdobnik, zastąpiono szwy imitującym je nadrukiem. Po wojnie powrócono jednak do łukowatego przeszycia.

Dziś poza lewisami oferta denimu jest olbrzymia. Zapraszamy do przeglądu dżinsowych nogawek, przygotowanego przez naszego stylistę.